Aktuelno
Aktuelno / 11/03/2015 / 1638
Prostor bivše Jugoslavije predstavlja pravu oazu džeza na prostorima istočne Evrope. Džez se svira već skoro sto godina u klubovima i barovima koji nekako opstaju uprkos navali modernih hipsterskih lokala, na festivalima koji se trude da održe veze sa svetskim dešavanjima na džez sceni uprkos skromnoj državnoj podršci i teškoćama da se obezbede sponzori.
A priča o džezu u Beogradu počinje 1920. godine, kada je formiran Jevrejski muzički klub Lira, koji je negovao različite muzičke žanrove i postao prilično popularan zahvaljujući neobičnim melodijama i ritmovima na koje Beograđani ne bejahu navikli. Potom je 1927. godine formiran Studentski Micky Jazz, prvi džez orkestar sastavljen od 7 muzičara amatera iz jevrejske zajednice u Beogradu. Njihov repertoar se uglavnom sastojao od svinga, fokstrota i blagih improvizacija na već poznate teme bez dovoljno hrabrosti da odvažnije krenu u istraživanje novih horizonata muzike.
Posle Drugog svetskog rata, na istočnu Evropu je pala gvozdena zavesa, a jedino je Jugoslavija postojanje džeza povezala sa političkim porukama. Za Jugoslaviju koja u to vreme nije pripadala ni istoku ni zapadu, negovanje džez muzike je bilo političko sredstvo i simbol blagonaklonog gledanja na američku kulturu. Na radost Beograđana, državna kulturna politika je bila formulisana tako da „džez treba približiti svima“.
1956. godine, glavni džez događaj u istočnoj Evropi je bio dolazak orkestra Dizi Gilespija u Jugoslaviju i dva koncerta koja su održali u Beogradu. Ostalo je zabeleženo da su koncert otvorili džez obradom jugoslovenske himne „Hej Sloveni“. Naredne godine i Ela Ficdžerald stiže u Beograd, a njen koncert u Domu sindikata je prenosila nacionalna televizija. Nakon koncerta, Ela je održala jam session u baru hotela Mažestik. Luj Armstrong je dva puta nastupao u Beogradu (1959. i 1960. godine)... I Zapadu je odgovaralo da u Jugoslaviji imaju saveznika tako da je američka ambasada shvatila da promocijom džeza stvaraju armiju ljudi koji u Americi ne vide ljutog neprijatelja komunizma već priliku da se različite kulture upoznaju i afirmišu. 1971. godine je pokrenut Beogradski džez festival koji je nastavio tradiciju dovođenja pred beogradsku publiku najvećih imena svetske džez scene. Dakle, postoji kontinuitet negovanja i edukacije džez publike u Srbiji.Iz tog perioda datira i koncept džez banja. Tokom godine, džez orkestri su putovali Srbijom i nastupali po turističkim mestima (najčešće u hotelima) uz džez repertoar. Najvažnije džez destinacije su bile Banja Koviljača, Niška banja, Sokobanja, Vrnjačka banja a zatim i Leskovac, Pančevo i Novi Sad.
Nekako su džez i vino pronašli idealnu sinergiju dobrog raspoloženja. Širom sveta postoje brojne varijante manifestacija koje za temu imaju vino i džez.
U Srbiji je pre nekoliko godina kreativna energija eksplodirala u formi Wine Jam-a koji je već stekao odličnu reputaciju i van granica Srbije, tako da među izlagačima možete pronaći ne samo vinarije iz Srbije već i šireg regiona. A najlepša stvar vezana za Wine Jam jeste što u varijacijama na temu živi tokom cele godine, pritom uspešno koristeći alternativne prostore Beograda a sve u cilju promocije vinske kulture. A jedan od segmenata Wine Jam koncepta okuplja zajedno ljubitelje džez muzike i vina.
A džez i vino u Srbiji imaju jednu nit koja ih spaja: opstaju uprkos teškoćama i ekonomskim krizama i sve jače deluju. Ovo su neke od melodija koje će vam približiti srpsku džez scenu a koje i ja volim da slušam uz čašu vina koje mi baš uz tu melodiju leži... Istražujte! Pronađite džez melodije koje volite i podelite uz čašu vina sa dragim osobama...Uvek je vreme za džez i za dobro vino... Ja sam svoje favorite pronašao za ove jesenje dane...
1. Sofija Knežević "Lipstick" uz čašu Morave 2014-vinarija Despotika
2. Irena Blagojević "Zagrli me jako" i Margus Margi riesling - Vino Budimir
3. Jelena Jovović i Chardonnay Terasa 2013-vinarija Matalj
4. Ivana Vukmirović "Didn't cha know" i Portugizer 2014-Mačkov podrum
5. Jovan Maljoković "Merak" i Kardaš 2012 - vinarija Aleksić
6. Marko Louis "Shine on me" i Quintillus 2012-vinarija Imperator
7. Miša Blam "Belgrade Blues" i Trijumf Noir 2012 - vinarija Aleksandrović
Tomislav Ivanović
Nagrađivani vinski novinar, kritičar i saradnik odabranih vinskih magazina. Autor i urednik vebsajta www.vinopedia.rs. Nosilac WSET3 sertifikata. Član Udruženja somelijera Vojvodine. Sudija na nacionalnim i internacionalnim vinskim takmičenjima. Vodi radionice i predavanja na temu vina Srbije i Balkana. Lokalni partner organizacije Wine Mosaic. Suosnivač Međunarodnog dana prokupca.
Pročitajte i druge članke iz ove rubrike:
KRATOŠIJA PROBUDILA CRNOGORSKE VINARE
PROČITAJ VIŠE
VINOPEDIA TOP 10 2024
PROČITAJ VIŠE
GIUAANI - VINSKI TURIZAM NA GRUZIJSKI NAČIN
PROČITAJ VIŠE
SPASIMO STARE VINOGRADE SRBIJE
PROČITAJ VIŠE
NAŠLI SMO ANTIGONU IZ ORAHOVCA
PROČITAJ VIŠE
Pobednik MILLESIMA BLOG AWARD 2016
Winner MILLESIMA BLOG AWARD 2016
VINO & FINO vinska ličnost godine 2016
VINO & FINO wine personality of the year 2016